Aktualności
Warszawskie dotacje na ochronę środowiska
25 października 2019 piątek
grafika

Od środy, 23 października ruszają nowe dotacje na likwidację kopciuchów, odnawialne źródła energii, podłączenie budynków do sieci kanalizacyjnej oraz usuwanie i unieszkodliwianie azbestu. Nowością jest także dofinansowanie na budowę urządzeń zatrzymujących wodę opadową i roztopową.

Mieszkańcy mogą łatwiej ubiegać się o warszawskie dotacje na rzecz ochrony środowiska - dzięki nowym zasadom zmniejszyła się liczba wymaganych załączników do wniosków oraz dokumenty można złożyć w dowolnie wybranym urzędzie dzielnicy.

Zlikwiduj kopciucha

Warszawiacy mogą otrzymać dotację do wymiany tzw. „kopciucha” na nowe piece gazowe, przyłączenie nieruchomości do sieci ciepłowniczej, instalację pompy ciepła lub ogrzewania elektrycznego.

Warszawa dopłaci do nowo montowanych urządzeń grzewczych, a także do współpracujących z nimi odnawialnych źródeł energii, tj. kolektorów słonecznych, instalacji fotowoltaicznych czy turbin wiatrowych. To rozwiązanie jest oszczędnością i sposobem na korzystanie z przyjaznych środowisku zasobów natury – słońca i wiatru.

Mieszkańcy, którzy zdecydują się na likwidację kopciucha mogą otrzymać dodatkowe środki na wykonanie lub modernizację instalacji centralnego ogrzewania i instalacji ciepłej wody użytkowej – nawet do 50 tys. zł w przypadku budynków wielorodzinnych. Szczegółowe kwoty dotacji rozpisane są tutaj (plik .docx).

Spiesz się z usunięciem pieca

Najbardziej atrakcyjna suma dotacji przewidziana jest na 2019 i 2020 r. Tutaj liczy się data wpłynięcia wniosku – osoby, które złożą wniosek o dotację do końca 2020 r. będą mogły liczyć nawet na 100% osoby ubiegające się o dotację w grudniu 2020 r. będą mogły liczyć nawet na 100% zwrotu środków za przedsięwzięcie. Później, w 2021 r. kwota będzie zmniejszona do 90% kosztów inwestycji, a w roku 2022 – do 70%. To motywacja do jak najszybszej decyzji o likwidacji kopciucha.

Wnioski na likwidację kopciucha, czyli pieca na paliwo stałe (węgiel, drewno) oraz na olej opałowy przyjmowane będą przez cały rok - od 23 października 2019 r. do 31 grudnia 2022 r.

Dotacje na odnawialne źródła energii

Warszawa kontynuuje program dofinansowania lokalnych źródeł energii odnawialnej – pomp ciepła, kolektorów słonecznych, panelów fotowoltaicznych. Nowością w ofercie miejskich dotacji jest wsparcie finansowe turbin wiatrowych.

Jest tylko jeden warunek - dotacje udzielane będą tylko na realizację inwestycji w nieruchomościach, które nie są ogrzewane kotłami lub paleniskami na paliwo stałe albo olej opałowy.

W ramach nowego systemu zmienił się sposób obliczania wysokości wsparcia finansowego - tj. w zależności od mocy instalowanego urządzenia, a nie (jak było wcześniej) w zależności od przedstawionej oferty na wykonanie inwestycji.

Warszawa chwyta wodę

Od października 2019 r. mieszkańcy mogą otrzymać środki na instalacje do zatrzymywania i wykorzystania wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstania. Są to:

- urządzenia retencyjno-rozsączające (instalacje zakopywane w grunt, umożliwiające gromadzenie wód opadowych oraz rozsączanie ich do ziemi, np. skrzynki rozsączające, studnie chłonne);

- zbiorniki retencyjne (szczelne zbiorniki do gromadzenia wód opadowych, poprzez które woda nie przesiąka do ziemi, ale z których można pobierać wodę do ponownego wykorzystania, montowane na sieci kanalizacyjnej lub w formie oczek wodnych).

Urządzenia małej retencji ograniczą przesuszenie gruntów w mieście.

Inwestuj w ochronę środowiska

Warszawiacy, tak jak w ubiegłych latach, mogą otrzymać dofinansowanie do unieszkodliwiania azbestu. Dodatkowo dotacje na likwidację zbiorników bezodpływowych i podłączenie budynków do sieci kanalizacyjnej wzrosły z 3 tys. zł do 4 tys. zł.

Wnioski na ekoinwestycje (z wyjątkiem wniosków na likwidację kopciucha) przyjmowane będą od 23 października 2019 r. do 31 marca 2020 r. W kolejnych latach mieszkańcy mogą składać dokumenty od 1 września roku poprzedzającego planowany rok realizacji inwestycji, aż do 31 marca roku, w którym planują wykonać przedsięwzięcie.

Rozpatrywanie wniosków

Wnioski o udzielenie dotacji złożone do 30 sierpnia 2019 r., będą rozpatrywane zgodnie z zasadami określonymi w uchwale nr X/197/2019 Rady m.st. Warszawy z 28.03.2019 r.

Wnioski o udzielenie dotacji przyjmowane od 1 września 2019 r. podlegać będą rozpoznaniu w trybie i na zasadach określonych w uchwale nr XIX/487/2019 Rady m.st. Warszawy z 26.09.2019 r.

XX Plebiscyt na Najlepszych Sportowców Warszawy 2019r.
18 października 2019 piątek
grafika

Trwają zgłoszenia kandydatów do XX Plebiscytu na Najlepszych Sportowców Warszawy 2019 roku. Zarządzeniem 1475/2019 z dnia 19 września 2019 roku ogłoszone zostały formularze zgłoszeniowe dla poszczególnych kategorii oraz niezbędne oświadczenia, które należy składać razem formularzami zgłoszeniowymi.
Zgłoszeń w Plebiscycie mogą dokonywać właściwe polskie związki sportowe lub okręgowe związki sportowe, kluby sportowe z siedzibą w Warszawie oraz właściwe organizacje krajowe prowadzące działalność w zakresie sportu osób niepełnosprawnych, inne osoby prawne lub fizyczne, organizatorzy imprez sportowych, jak również Prezydent m.st. Warszawy z własnej inicjatywy (zgodnie z zapisami regulaminu Plebiscytu na Najlepszych Sportowców Warszawy, stanowiącego zał. nr 2 do uchwały LXI/1640/2018 z dnia 8 lutego 2018 roku).

Zgłoszenia kandydatów do poszczególnych kategorii (Najlepszy Sportowiec Roku, Najlepszy Sportowiec Niepełnosprawny Roku, Trener Roku, Sportowa Drużyna Klubowa Roku, Sportowa Impreza Roku, Sportowa Osobowość Roku) wraz z podpisanymi oświadczeniami należy przesłać w formie elektronicznej na adres e-mail: plebiscyt@um.warszawa.pl lub papierowej na adres siedziby Biura Sportu i Rekreacji Urzędu m.st. Warszawy, pl. Defilad 1, pok. 1123, 00-901 Warszawa, z dopiskiem „PLEBISCYT” (decyduje data wpływu do Biura).

Formularze niezbędne do zgłoszeń, dostępne są na stronie Plebiscytu pod adresem: http://plebiscyt.um.warszawa.pl/ w zakładce zgłoszenia.

Zgłoszenia należy przesłać do dnia 15.11.2019 r.

Ślubowanie klas pierwszych w Szkołach Podstawowych.
16 października 2019 środa
grafika

W poniedziałek 14.10 odbyło się ślubowanie klas pierwszych w Szkołach Podstawowych (SP4, SP381, SP 382, SP360, SP 14, SP383). Ślubowaniu towarzyszyły występy artystyczne zaprezentowane przez młodych uczniów, którzy stawiają swoje pierwsze kroki na szkolnych korytarzach. W uroczystościach brali udział burmistrz dzielnicy Ursus Bogdan Olesiński oraz zastępca burmistrza Kazimierz Sternik, którzy pomagali nauczycielom w pasowaniu na ucznia. Obecny był również wiceprzewodniczący Rady Dzielnicy Paweł Dillis i przewodnicząca komisji oświaty Wanda Kopcińska oraz radna Anna Lewandowska.

Zapraszamy do galerii - Ślubowanie klas pierwszych w Szkołach Podstawowych.

Restrukturyzacja zadłużenia w mieszkaniach komunalnych
17 lipca 2019 środa
Monitoring wizyjny na terenie Urzędu Dzielnicy
29 maja 2019 środa

Na podstawie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w sprawie swobodnego przetwarzania takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz Kodeksie Pracy, Prezydent m.st. Warszawy jako Administrator prowadzi monitoring wizyjny budynku i terenu wokół niego, który obejmuje:

  • teren przed budynkiem Urzędu Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy przy al. Czerwca 1976 nr 1,
  • parking Urzędu od zaplecza budynku Urzędu,
  • drzwi wejściowe do budynku Urzędu Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy przy al. Czerwca 1976 nr 1,
  • sale obsługi interesantów w budynku Urzędu Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy,
  • korytarze w budynku Urzędu Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy,
  • piętra nr 1, 2, 3 w budynku Urzędu Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy,
  • windę w budynku Urzędu Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy.

Rejestracji i zapisowi danych na rejestratorze podlega tylko obraz (bez dźwięku), z poszanowaniem praw i wolności osób, których dane dotyczą. Nagrania są przetwarzane wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane i są przechowywany przez okres niezbędny do ich realizacji, czyli przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy od dnia nagrania.

Zapis z monitoringu może zostać udostępniony na podstawie pisemnego wniosku (wzór dostępny tutaj lub bezpośrednio w kancelarii Urzędu Dzielnicy) właściwym organom w zakresie realizowanych przez nie obowiązków (np. Policja, Sąd) lub osobom fizycznym.

Składając przedmiotowy dokument wnioskodawca winien zapoznać się z klauzulą informacyjną, dotyczącą przetwarzania danych osobowych w systemie monitoringu wizyjnego zainstalowanego w siedzibie Urzędu Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy (dostępna tutaj lub bezpośrednio w kancelarii).

Nowe zasady przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
14 stycznia 2019 poniedziałek

Przekształceniu podlegają: nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, zabudowane budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi (ewentualnie na nieruchomości mogą znajdować się budynki gospodarcze, garaże lub inne obiekty czy urządzenia budowlane umożliwiające prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych). Przekształcenie następuje z mocy prawa, wobec tego nie jest wymagane złożenie wniosku, zaś fakt przekształcenia jest potwierdzany w wydawanym przez organ zaświadczeniu. Organ, do którego dotychczas były wnoszone opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego wydaje zaświadczenie z urzędu. Wówczas nie ma obowiązku wniesienia opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia.
Organ przekazuje zaświadczenie do właściciela nieruchomości oraz do sądu właściwego do prowadzenia ksiąg wieczystych, który dokonuje z urzędu wpisu własności gruntu oraz wpisu roszczenia o opłatę za przekształcenie.

Opłata za przekształcenie:

- Opłata za przekształcenie wnoszona jest przez okres 20 lat, licząc od dnia przekształcenia, w kwocie równej opłacie rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu 1 stycznia 2019 roku.
Termin wniesienia opłaty należnej za 2019 rok – do 29 lutego 2020 roku.

W kolejnych latach opłatę należy wnosić w terminie do 31 marca każdego roku.

- W przypadku potwierdzenia (wydania zaświadczenia), że nastąpiło przekształcenie z mocy prawa, właściciel gruntu może w każdym czasie trwania obowiązku wnoszenia opłaty za przekształcenie zgłosić chęć jednorazowego uiszczenia tej opłaty.
- Wniosek o wyliczenie jednorazowej opłaty nie jest tożsamy z wnioskiem o udzielenie bonifikaty. Występując o udzielenie bonifikaty nie ma potrzeby wnioskowania o wyliczenie jednorazowej opłaty.

Bonifikata od opłaty za przekształcenie:

W dniu 18 października 2018 roku Rada miasta stołecznego Warszawy podjęła uchwałę nr LXXV/2128/2018 w sprawie wyrażenia zgody na udzielanie bonifikaty: osobom fizycznym będącym właścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych lub spółdzielniom mieszkaniowym, od jednorazowej opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2018r. poz. 10156).

- Bonifikata udzielana jest na wniosek.
- Wniosek o bonifikatę może być rozpatrzony po wydaniu zaświadczenia potwierdzającego fakt przekształcenia.

Postępowania wszczęte na wniosek użytkowników wieczystych w trybie ustawy z 29 lipca 2005 roku zostaną umorzone jeżeli użytkownicy lub współużytkownicy wieczyści, których suma udziałów wynosi co najmniej połowę, nie złożą do 31 marca 2019 roku oświadczenia o prowadzeniu dalszego postępowania w dotychczasowym trybie.

Dodatkowe informacje i karty informacyjne dotyczące przekształcenia:

- Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości stanowiących własność m.st. Warszawy, w trybie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.
https://warszawa19115.pl/-/przeksztalcenie-prawa-uzytkowania-wieczystego-w-prawo-wlasnosci-nieruchomosci-stanowiacych-wlasnosc-m-st-warszawy-w-trybie-ustawy-z-dnia-20-lipca-2018
- Bonifikata na przekształcenie użytkowania wieczystego we własność
https://warszawa19115.pl/-/bonifikata-na-przeksztalcenie-uzytkowania-wieczystego-we-wlasnosc
- Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, w trybie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
https://warszawa19115.pl/-/przeksztalcenie-prawa-uzytkowania-wieczystego-w-prawo-wlasnosci-nieruchomosci-stanowiacych-wlasnosc-skarbu-panstwa

Nowe harmonogramy odbioru odpadów
31 grudnia 2018 poniedziałek
grafika

Od 1 stycznia wchodzi w życie system, w którym mieszkańcy będą mieli możliwość selektywnej zbiórki odpadów do pięciu pojemników. Od piątku, 28 grudnia na stronach operatorów dostępne są nowe harmonogramy odbioru odpadów komunalnych, które uwzględniają wymagania nowego system segregacji.

Dotychczasowi operatorzy systemu: Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie spółka z o.o., „SUEZ Polska” spółka z o.o. oraz P.P.H.U. LEKARO Jolanta Zagórska odbierają odpady od mieszkańców do czasu rozstrzygnięcia przetargu na odbiór odpadów w stolicy i podpisania umów docelowych. W postępowaniu przetargowym wpłynęło 9 ofert, które są teraz sprawdzane pod względem formalnym. W styczniu odbędzie się aukcja elektroniczna, wtedy też poznamy ostateczną wartość kontraktów. Umowy wynikające z przetargu będą obowiązywać przez trzy kolejne lata, od chwili rozstrzygnięcia przetargu i podpisania umów.

Operatorzy rozpoczęli przygotowania do wdrożenia systemu.

W piątek, 28 grudnia na stronach internetowych operatorów ( www.mpo.com.pl , www.lekaro.pl , www.suezpolska.com oraz na stronie www.czysta.um.warszawa.pl zostały umieszczone nowe harmonogramy odbioru odpadów (w przypadku strony czysta.um.warszawa.pl - linki do stron operatorów).

Operatorzy od paru dni dostarczają mieszkańcom niezbędne worki na zbieranie odpadów, co oznacza, że najszybciej nowy system zostanie wdrożony w domach jednorodzinnych. Do ponad 70 tysięcy punktów worki zostaną dostarczone do końca 2018 roku. Operatorzy oklejają dotychczasowe pojemniki nowymi naklejkami.

Nowe zasady segregacji odpadów są wdrażane stopniowo.

Od 1 stycznia 2019 roku będzie obowiązywał nowy, 5-pojemnikowy system segregacji odpadów komunalnych (metale i tworzywa sztuczne, papier, bio, szkło, zmieszane). Zmiany, które czekają mieszkańców Warszawy, to nie tylko zwiększenie ilości zbieranych frakcji, celem jeszcze dokładniejszej segregacji, ale także pojawienie się zupełnie nowej frakcji bioodpadów, rozumianych jako resztki kuchenne, ale bez pochodzenia zwierzęcego, tłuszczu czy kości.

Nowe zasady segregacji odpadów w Warszawie będą wdrażane stopniowo. Znaczna część pojemników, które są obecnie używane, zostanie oznaczona na nowo – prosimy o zwracanie uwagi na naklejki z opisem frakcji znajdującej się na pojemnikach. Dopóki w altanach śmietnikowych są trzy pojemniki, mieszkańcy mogą segregować według dotychczasowego systemu. Przejście na nowy system może potrwać parę tygodni.

W nowym systemie segregacji odpady, które do tej pory trafiały do czerwonego pojemnika lub worka na „segregowane suche” zostają podzielone na dwie frakcje:
- „papier” –pojemnik z niebieską naklejka lub worek,
- „metale i tworzywa sztuczne” – pojemnik z żółtą naklejką lub worek.

Natomiast odpady, które trafiały do czarnego pojemnika na odpady „zmieszane”, będą podzielone na:
- odpady, które mogą trafić do frakcji „bio” – pojemnik z brązową naklejka lub worek,
- odpady „zmieszane” - których nie możemy wrzucić do żadnego innego pojemnika, a nie są odpadami niebezpiecznymi (pojemnik z czarną naklejką lub czarny worek).

System odbioru odpadów do pięciu pojemników – podział szczegółowy:
- papier – naklejka niebieska (czyste opakowania z papieru i tektury, gazety, czasopisma i ulotki, kartony, zeszyty, papier biurowy),
- metale i tworzywa sztuczne – naklejka żółta (puste opakowania, zgniecione butelki plastikowe, zakrętki od butelek i słoików, plastikowe opakowania, torebki, worki foliowe, kartony po sokach i mleku (tzw. tetrapaki), zgniecione puszki po napojach i żywności),
- szkło – naklejka zielona (puste opakowania szklane, butelki szklane, słoiki, szklane opakowania po kosmetykach, puste szklane opakowania po lekach),
- bio – naklejka brązowa (odpadki warzywne i owocowe, skorupki jaj, fusy po kawie i herbacie, zwiędłe kwiaty oraz rośliny doniczkowe, resztki jedzenia bez mięsa, kości oraz tłuszczów zwierzęcych),
- zmieszane – naklejka czarna (resztki mięsne oraz kości, mokry lub zabrudzony papier, zużyte materiały higieniczne, w tym pieluchy jednorazowe, żwirek z kuwet dla zwierząt, fajans, potłuczone szkło i lustra, tekstylia); do pojemnika na odpady zmieszane wrzucamy tylko to, czego nie udało sią rozdzielić do wymienionych pojemników na odpady segregowane lub czego nie można oddać do Punktu Selektywnej Zbierania Odpadów Komunalnych, tzw. PSZOK.

Dodatkowo, zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku, na terenie nieruchomości należy selektywnie zbierać odpady zielone (szara naklejka na pojemniku bądź szary worek) oraz odpady wielkogabarytowe (pomarańczowa naklejka na pojemniku bądź wyznaczone miejsce w altanie śmietnikowej).

Kampania informacyjna

Do końca grudnia trwa pierwsza odsłona kampanii, która pokazuje odpady zmieszane trafiające do jednego kosza. Kampania pojawia się w różnych formatach - w outdoorze, prasie lokalnej, a także jest wykorzystywana na profilach społecznościowych miasta. Warszawiacy zobaczą ją również na monitorach w komunikacji miejskiej i Galerii Multimedialnej na stacji Świętokrzyska. W drugim etapie, od początku stycznia 2019 r., warszawiacy będą szczegółowo informowani o nowych zasadach segregacji. Każdy mieszkaniec będzie miał dostęp do informacji: w swoim urzędzie dzielnicy, komunikacji miejskiej, prasie dzielnicowej, mediach społecznościowych.

Materiały informacyjne można pobrać również bezpośrednio ze strony czysta.um.warszawa.pl :

- Ulotka informacyjna - https://czysta.um.warszawa.pl/documents/10181/0/Ulotka%20Jak%20segregowa%C4%87%20odpady%20komunalne%20od%202019%20roku%20-%20kontakt.pdf
- Plakat informacyjny - https://czysta.um.warszawa.pl/documents/10181/0/afisz%20smieci%20MB_240x340_bez_spad%C3%B3w.pdf

Na stronie
www.czysta.um.warszawa.pl mieszkańcy mogą znaleźć wiele cennych informacji m.in. kontakty i strony operatorów, którzy odbierają odpady, regulamin zbiórki odpadów segregowanych, gdzie i kiedy odbierane są np. choinki czy odpady niebezpieczne czyli takie, których nie należy wyrzucać do kosza. Poprzez całodobowe Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115 (numer 19115, bezpłatna aplikacja Warszawa 19115, portal www.warszawa19115.pl lub e-mail kontakt@um.warszawa.pl ), można zgłosić nieprawidłowości dotyczące odbioru odpadów komunalnych, przypadki wandalizmu, dzikie wysypiska czy palenie odpadami w piecach. Dzięki temu odpowiednie służby mogą reagować szybko i skutecznie. W Warszawie zorganizowaliśmy całodobowe Interwencyjne Pogotowie Porządkowe, które usuwa nagłe zanieczyszczenia.



  archiwum     zapowiedzi  
 
© Copyright 2004-2019, Urząd m.st. Warszawy dla Dzielnicy Ursus - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zgłoś problem!