Aktualności
Zmiany w systemie segregacji śmieci od przyszłego roku
9 lutego 2018 piątek
grafika

8 lutego stołeczni radni przyjęli uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku oraz sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz zagospodarowania tych odpadów w Warszawie. Uchwalone zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2019 r.

Przypominamy, że uchwalenie nowego regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie m.st. Warszawy, wynika z wprowadzenia nowych zasad selektywnej zbiórki odpadów, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (zwane dalej: „Rozporządzeniem”; Dz. U. z 2017 r. poz. 19). Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 lipca 2017 r. z zastrzeżeniem, że czas przeznaczony na zmianę zasad zbierania odpadów na terenie gminy, nie może być dłuższy niż do 30 czerwca 2021 r. Z uwagi na obowiązujące do 31 grudnia 2018 r. umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu m.st. Warszawy, zmiany wynikające z Rozporządzenia zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

Wyjątek stanowią zapisy Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie m.st. Warszawy, które precyzują szczegółowe wymagania w zakresie rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych powstających na terenie nieruchomości niezamieszkałych. Wejdą one w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego. Przykładowo paragraf 15 Regulaminu wskazuje:
- dla obiektów biurowych, usługowych, produkcyjnych i rzemieślniczych, magazynów, hurtowni oraz obiektów użyteczności publicznej: 40 litrów na jedną osobę zatrudnioną,
- dla obiektów hotelowych, pensjonatów, moteli oraz innych o podobnym charakterze : 40 litrów na jedno łóżko,
- dla szkół (wszystkich typów), uczelni wyższych, przedszkoli, żłobków i placówek o podobnym charakterze: 10 litrów odpowiednio na jednego ucznia, studenta, słuchacza, podopiecznego i jedną osobę zatrudnioną.

Rozporządzenie ( http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000019/O/D20170019.pdf ) określa 5 rodzajów frakcji odpadów komunalnych, które podlegają segregacji na każdej nieruchomości objętej systemem gospodarowania odpadami komunalnymi oraz na terenach przeznaczonych do użytku publicznego. Rozporządzenie określa, jakie frakcje odpadów komunalnych wchodzą w skład „selektywnego zbierania”. Od 1 stycznia 2019 roku będziemy segregować odpady do pięciu pojemników:
- papier;
- szkło;
- metale i tworzywa sztuczne;
- bio (rozumiane jako odpady kuchenne z wyłączeniem odpadów pochodzenia zwierzęcego oraz tłuszczy)
- odpady zmieszane (odpady pozostałe po wysegregowaniu frakcji).
Dodatkowo, zgodnie z regulaminem, na terenie nieruchomości selektywnie zbierać należy odpady zielone oraz odpady wielkogabarytowe.

Rozporządzenie wprowadza ujednolicenie kolorystyki pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych. Wskutek powyższego, uchwalony regulamin określa wymagania ogólne dotyczące oznaczeń i kolorystyki pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, zarówno w zakresie wynikającym z Rozporządzenia, jak również w odniesieniu do odpadów zielonych i odpadów zmieszanych:
- dla pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów papieru – kolor niebieski, napis ”Papier”;
- dla pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów metali, tworzyw sztucznych i opakowań wielomateriałowych - kolor żółty, napis „Metale i tworzywa sztuczne”;
- dla pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów opakowaniowych ze szkła - kolor zielony, napis „Szkło”;
- dla pojemników przeznaczonych do zbierania bioodpadów z gospodarstw domowych - kolor brązowy, napis „Bio”;
- dla pojemników przeznaczonych do zbierania bioodpadów z gastronomii i bioodpadów z targowisk - kolor brązowy, napis „Bio – gastronomia/targowisko”;
- dla pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów zielonych - kolor szary, napis „Odpady zielone”;
- dla pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów zmieszanych - kolor czarny, napis „Odpady zmieszane”;
- pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów wielkogabarytowych – kolor dowolnie wybrany za wyjątkiem kolorów określonych powyżej, napis – „Odpady wielkogabarytowe”.

Zgodnie z uchwalonym regulaminem od 1 stycznia 2019 r. śmieci będą odbierane od mieszkańców tych dzielnic według następujących zasad (minimalna częstotliwość odbioru): zabudowa jednorodzinna:
- papier – co cztery tygodnie,
- metale i tworzywa sztuczne – co cztery tygodnie,
- szkło – co cztery tygodnie,
- odpady wielkogabarytowe – co trzy miesiące,
- bio – co tydzień,
- odpady zielone – w okresie od marca do listopada – co dwa tygodnie,
- odpady zmieszane – co dwa tygodnie;

zabudowa wielolokalowa:
- papier – co dwa tygodnie,
- metale i tworzywa sztuczne – co dwa tygodnie,
- szkło – co cztery tygodnie,
- odpady wielkogabarytowe – co cztery tygodnie,
- bio – co tydzień,
- odpady zielone – w okresie od marca do listopada – co tydzień
- odpady zmieszane – dwa razy w tygodniu;

Nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne:
- papier – co cztery tygodnie,
- metale i tworzywa sztuczne – co cztery tygodnie,
- szkło – co cztery tygodnie,
- odpady wielkogabarytowe – co trzy miesiące,
- bio – co tydzień,
- bio–gastronomia/targowisko – dwa razy w tygodniu,
- odpady zielone – w okresie od marca do listopada – co dwa tygodnie,
- odpady zmieszane – co dwa tygodnie.

Konsultacje społeczne w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie m.st. Warszawy

Przyjęcie uchwał zostało poprzedzone konsultacjami, które miały na celu poinformowania mieszkańców o zmianie szczegółowych zasad zbierania odpadów komunalnych oraz zebranie opinii mieszkańców, organizacji pozarządowych i wszystkich zainteresowanych podmiotów na temat nowego sposobu zbiórki odpadów. Konsultacje odbywały się od 16 października do 30 listopada 2017 roku. Oprócz możliwości przesłania uwag drogą listowną i elektroniczną, odbyły się również popołudniowe ogólnomiejskie spotkania informacyjno-konsultacyjne.

Uwagi mieszkańców, organizacji pozarządowych oraz pozostałych zainteresowanych stron zgłoszone podczas spotkań zostały zebrane i poddane analizie w oparciu o powszechnie obowiązujące prawo. Pełen raport z konsultacji znajduje się na tutaj ( http://konsultacje.um.warszawa.pl/sites/konsultacje.um.warszawa.pl/files/2017_konsultacje_raport_29.01.2018_ost.pdf ). W wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych, zgodnie z uwagami mieszkańców, przyjęto następujące zmiany w Regulaminie:
- wydłużenie okresu odbioru odpadów zielonych; od marca do listopada;
- dopuszczenie gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi w pojemnikach większych niż 120 i 240 litrów;
- obowiązek mycia pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych 4 razy w roku (co 3 miesiące);
- możliwość stworzenia wspólnego miejsca gromadzenia odpadów dla budynków jednorodzinnych lub nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy.

Na stronie www.czysta.um.warszawa.pl mieszkańcy mogą znaleźć wiele cennych informacji m.in. harmonogram wywozu odpadów komunalnych, regulamin zbiórki odpadów segregowanych, gdzie i kiedy odbierane są np. choinki czy śmieci „kłopotliwe”, ale także, za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115, zgłosić nieprawidłowości dotyczące odbioru odpadów komunalnych, przypadki wandalizmu czy zaobserwowane zjawiska dot. dzikich wysypisk czy palenia odpadami w piecach. Dzięki temu odpowiednie służby mogą reagować szybko i skutecznie. W Warszawie zorganizowaliśmy całodobowe Interwencyjne Pogotowie Porządkowe, które usuwa nagłe zanieczyszczenia.



  archiwum     zapowiedzi  
 
© Copyright 2004-2019, Urząd m.st. Warszawy dla Dzielnicy Ursus - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zgłoś problem!